ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΓΕΛ ΚΑΡΠΕΡΟΥ

Δάσκαλος είναι αυτός που θα σημαδέψει την υπόλοιπη ζωή των μαθητών του. Όχι ασφαλώς όλων, αλλά εκείνων που το χρειάζονται και εκείνων που χρειάζεται η κοινωνία

Κυριακή 12 Μαΐου 2013

Οδηγίες για τις εξετάσεις των μαθημάτων




Τι θα πρέπει να κάνω λίγο πριν τις Εξετάσεις;
Η προηγούμενη ημέρα των εξετάσεων
Σύντομα θα ανακαλύψετε ότι έχετε φτάσει στην τελευταία ημέρα πριν από τις εξετάσεις. Το ερώτημα που καλείστε τώρα να απαντήσετε είναι:
Πώς θα πρέπει να ξοδεύσω την τελευταία μου ημέρα πριν από τις εξετάσεις, ώστε να έχω τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα την επομένη;
Θα έλεγα στο σημείο αυτό ότι υπάρχουν τρεις βασικές επιλογές:
(α) Να συνεχίσετε με τις επαναλήψεις σας, όπως ακριβώς κάνατε και τις προηγούμενες ημέρες.
(β) Να κάνετε μια τελευταία προσπάθεια να μάθετε κάποια θέματα και να καλύψετε ορισμένα κενά, που είχατε αγνοήσει κατά τις προηγούμενες ημέρες.
(γ) Να προσπαθήσετε να ξεχάσετε τις εξετάσεις ασχολούμενοι με διάφορα άλλα θέματα, όπως διάφορα αθλήματα, τρέξιμο ή περπάτημα. Μπορείτε ακόμη να ακούσετε μουσική της αρεσκείας σας ή να κάνετε οτιδήποτε άλλο σας ευχαριστεί, ώστε να χαλαρώσετε.
Θα ήθελα να τονίσω στο σημείο αυτό ότι δεν υπάρχει κάποια μαγική συνταγή ή κανόνας, τον οποίο θα πρέπει όλοι να ακολουθήσουμε. Αυτό που θα βοηθήσει τον ένα μαθητή, πιθανόν να μην είναι κατάλληλο για τον άλλο. Ο καθένας από εσάς θα πρέπει να κάνει αυτό που νοιώθει ότι θα τον βοηθήσει, χωρίς να επηρεάζεται από το τι θα κάνουν οι άλλοι. Μην ξεχνάτε ότι ο κάθε άνθρωπος είναι κάτι το ξεχωριστό και μοναδικό. Κανένας δεν είναι και δε σκέπτεται το ίδιο με κάποιον άλλο. Έχοντας αυτά στο μυαλό σας θα πρέπει να σκεφτείτε με βάση τις δικές σας ανάγκες και ιδιορρυθμίες. Προχωρήστε με αυτό που εσείς νιώθετε ότι θα πρέπει να κάνετε, ώστε να πετύχετε το στόχο σας.
Οτιδήποτε όμως και να αποφασίσετε ότι θα πρέπει να κάνετε, προσπαθήστε να σταματήσετε δύο με τρεις ώρες προτού πάτε στο κρεβάτι. Με τον τρόπο αυτό δίνετε την ευκαιρία στον εαυτό σας να χαλαρώσει, ώστε να έχετε ένα ήρεμο βράδυ.
Κάτι που δεν θα πρέπει επίσης να ξεχνάτε είναι να ελέγξετε όλα τα απαραίτητα πράγματα, που χρειάζεστε για τις εξετάσεις την επομένη ημέρα. Στυλό, μολύβια και ό,τι άλλο θεωρείτε αναγκαίο και επιτρέπεται  για τις εξετάσεις σας.
Τέλος πηγαίνετε στο κρεβάτι νωρίς, ώστε να κοιμηθείτε όσες ώρες έχετε συνηθίσει να κοιμάστε. Ένα ξεκούραστο μυαλό την επομένη θα είναι πολύ πιο χρήσιμο παρά ένα ζαλισμένο και ταλαιπωρημένο μυαλό.
Λίγο πριν από τη εξέταση
Καθ΄ οδόν για τις εξετάσεις προσπαθήστε να αποφύγετε να μιλάτε για τα σημεία, στα οποία έχετε δώσει έμφαση και αυτά που θεωρήσατε δευτερεύοντα κατά την διάρκεια της μελέτης σας. Είναι πολύ εύκολο να φορτωθείτε με άγχος μόνο και με τη σκέψη ότι δεν έχετε δώσει αρκετή προσοχή σε ορισμένα θέματα, που κάποιος άλλος θεωρεί σημαντικά. Να σκέφτεστε ότι έχετε κάνει ό,τι μπορούσατε και έχετε μάθει αρκετά, για να γράψετε πολύ καλά. Αν δεν μπορείτε να σταματήσετε να σκέφτεστε το γραπτό που έρχεται, προσπαθήστε οι σκέψεις σας να είναι θετικές και εποικοδομητικές. Είναι επίσης χρήσιμο να συγκεντρωθείτε σε μια σημαντική και πιθανή ερώτηση, που είχατε ήδη επισημάνει, και να οργανώσετε στο μυαλό σας την απάντηση σε γενικές γραμμές. Τέλος οραματιστείτε την επιτυχία. Φανταστείτε ότι τα θέματα των εξετάσεων είναι ακριβώς αυτά που έχετε προβλέψει και έχετε προετοιμαστεί καλύτερα. Αισθανθείτε έτσι τη χαρά της επιτυχίας και νιώστε ήσυχοι με τη συνείδησή σας, διότι έχετε κάνει όλα τα απαραίτητα βήματα για τη σωστή προετοιμασία. Αυτό θα σας γεμίσει αυτοπεποίθηση και με σιγουριά θα μπείτε στην αίθουσα των εξετάσεων.
Πώς να αντιμετωπίζω σωστά και   αποτελεσματικά μια εξέταση;
 Μέσα στην αίθουσα εξετάσεων
Έχετε έτσι φτάσει στη στιγμή της εξέτασης. Αν νιώθετε κάποια ένταση, σκεφτείτε ότι έχετε προετοιμαστεί σκληρά και εντατικά για τη στιγμή αυτή και είστε έτοιμοι να την αντιμετωπίσετε με επιτυχία. Μερικές αργές αλλά βαθιές αναπνοές, σίγουρα θα σας βοηθήσουν να χαλαρώσετε και θα διώξουν μακριά την ένταση.
Μόλις ο εξεταστής δώσει το σύνθημα για την έναρξη των εξετάσεων, ανοίξτε το γραπτό σας και αρχίστε. Η ερώτηση που απασχολεί πολλούς είναι: Πώς θα πρέπει να αρχίσω; Ποια θα πρέπει να είναι η πρώτη μου ενέργεια, ώστε να αντιμετωπίσω το γραπτό κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο;
(α) Να διαβάσω όλες τις ερωτήσεις προσεκτικά προτού αρχίσω;
(β) Να διαβάσω την πρώτη ερώτηση και να αρχίσω να γράφω την απάντηση;
(γ) Να ψάξω και να βρω την πρώτη ερώτηση που γνωρίζω καλά και να αρχίσω από αυτήν;
(δ) Να διαβάσω τις οδηγίες στα γρήγορα και να μελετήσω όλες τις ερωτήσεις προσεκτικά;
Εξετάστε προσεκτικά όλες τις ερωτήσεις
Αυτό που θα πρέπει να κάνετε είναι να διαβάσετε προσεκτικά όλες τις ερωτήσεις και τις οδηγίες. Δε θα χρειαστεί φυσικά να ξοδεύσετε πολύ χρόνο στις οδηγίες, ιδιαίτερα αν είναι οι ίδιες με προηγούμενα θέματα. Να δώσετε έμφαση:
(α) Στο χρόνο που έχετε διαθέσιμο για το γραπτό.
(β) Τον αριθμό των ερωτήσεων που θα πρέπει να απαντήσετε
Το επόμενο στάδιο είναι η προσεκτική μελέτη της κάθε ερώτησης ξεχωριστά και η κατανόηση για το τι ακριβώς σας ζητά. Ένα βασικό και συχνό σφάλμα που κάνουν πολλοί μαθητές είναι να παρερμηνεύουν την ερώτηση στην προσπάθειά τους να τη φέρουν στα μέτρα τους. Δηλαδή κατανοούν την ερώτηση σύμφωνα με το τι θα εύχονταν να ρωτούσε. Για να το αποφύγετε αυτό, δώστε έμφαση και υπογραμμίζετε τα ρήματα, τα οποία σας λένε τι ακριβώς θα πρέπει να αναφέρετε στην απάντησή σας.
Καθώς διαβάζετε τις ερωτήσεις του γραπτού, βάζετε ένα σημάδι σε αυτές που γνωρίζετε πολύ καλά.
Κατανομή του χρόνου
Ένα από τα βασικά στοιχεία σε μια εξέταση είναι το πρόβλημα της σωστής κατανομής του χρόνου. Πολλές είναι οι περιπτώσεις, όπου άριστοι μαθητές που γνωρίζουν πολύ καλά πώς να απαντήσουν τις ερωτήσεις, αποτυγχάνουν ή έχουν αποτελέσματα πολύ πιο χαμηλά από τα αναμενόμενα, λόγω ακριβώς της μη σωστής κατανομής του χρόνου.
Η καλύτερη και πρακτικότερη κατανομή του χρόνου είναι να κατανέμετε το χρόνο σας σύμφωνα με τις μονάδες κάθε ερώτησης. Ας πάρουμε για παράδειγμα ένα γραπτό που θα διαρκέσει σαράντα πέντε λεπτά. Ο αριθμός των ερωτήσεων είναι πέντε και κάθε ερώτηση αντιστοιχεί με τέσσερις μονάδες. Τα πέντε τελευταία λεπτά θα αφιερωθούν για έλεγχο των απαντήσεων. Έτσι απομένουν σαράντα λεπτά στη διάθεσή σας. Αυτό σημαίνει ότι κάθε ερώτηση θα πρέπει να σας απασχολήσει για επτά με οκτώ λεπτά.
Αρχίστε από τις εύκολες για σας ερωτήσεις
Η σειρά με την οποία θα αρχίσετε να απαντάτε τις ερωτήσεις είναι επίσης πολύ σημαντική. Αρχίστε με την καλύτερη για σας ερώτηση, ώστε να έχετε το πλεονέκτημα της απόκτησης αυτοπεποίθησης και της καλύτερης συγκέντρωσης στο θέμα σας. Είναι αρκετά σημαντικό να αρχίσετε με επιτυχίες, ώστε να τονώσετε το ηθικό σας και να προχωρήσετε με σιγουριά στις επόμενες ερωτήσεις.
Γράψετε τα βασικά σημεία σε κάθε ερώτηση
Αφού λοιπόν έχετε αποφασίσει ποιες ερωτήσεις θα απαντήσετε και το χρόνο που θα αφιερώσετε στην κάθε απάντηση, είστε τώρα έτοιμοι να αρχίσετε το σχεδιασμό των απαντήσεών σας.
Σιγουρευτείτε λοιπόν πρώτα για το τι ακριβώς ζητά η ερώτηση. Ετοιμάστε τώρα ένα σκελετό της απάντησης. Γράψετε δηλαδή σε συντομία μερικές λέξεις κλειδιά, που θα σκιαγραφούν την απάντησή σας. Αυτό θα σας βοηθήσει, εκτός των άλλων να κερδίσετε χρόνο. Οργανώνοντας έτσι την απάντησή σας με μια λογική σειρά θα μπορέσετε να δώσετε την άποψή σας με επιχειρήματα αλλά και με επαρκή στοιχεία. Πολλές είναι οι περιπτώσεις που, ενώ γνωρίζουμε την απάντηση, γράφουμε σκόρπια στοιχεία ή απόψεις, τα οποία δεν έχουν κάποια λογική σειρά και έτσι μπερδεύουν τον αναγνώστη.Όταν τελειώσετε με το σκελετό της απάντησης (θα πρέπει να είναι πολύ σύντομος και περιεκτικός), μπορείτε να αρχίσετε να απαντάτε την ερώτησή σας. Οι απαντήσεις θα πρέπει να είναι συγκεκριμένες και να δίνουν τα στοιχεία που ζητά η ερώτηση. Αποφεύγετε να γράφετε οτιδήποτε γνωρίζετε γύρω από το θέμα που έχετε ρωτηθεί, αφήνοντας τον εξεταστή να επιλέξει αυτά που αφορούν την συγκεκριμένη ερώτηση. Προσπαθήστε να είστε σαφείς και να απαντάτε αυτό ακριβώς που έχετε ρωτηθεί.
Το μυαλό σας θα πρέπει επίσης να παραμένει συγκεντρωμένο στην ερώτηση που απαντάτε την κάθε δεδομένη στιγμή. Μην προσπαθείτε να απαντάτε μια ερώτηση και το μυαλό σας να βρίσκεται στην επόμενη αγωνιώντας να θυμηθείτε κάτι που έχετε προς στιγμή λησμονήσει.
Αν σε μια ερώτηση βρείτε δυσκολίες, μην αρχίσετε να άγχεστε και να παραιτείστε. Ο άνθρωπος δεν έχει γεννηθεί για να τα παρατάει με την πρώτη δυσκολία. Μια διέξοδος σε τέτοιες περιπτώσεις είναι να ξαναδιαβάσετε ακόμη πιο προσεκτικά την ερώτηση. Μετά σκεφτείτε οτιδήποτε μπορείτε, που έχει σχέση με την ερώτηση. Γράψτε κάτω τα στοιχεία αυτά. Τέλος επιλέξτε αυτά που νομίζετε ότι μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε και γράψετέ τα με μια λογική σειρά.
Προσπαθήστε όλες τις ερωτήσεις
Ο χρόνος, όπως ήδη έχουμε αναφέρει, είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο μιας εξέτασης, και δε θα πρέπει να μας διαφεύγει. Παραμείνετε αυστηρά προσηλωμένοι στο χρόνο που έχετε καθορίσει για την κάθε ερώτηση. Αν ο χρόνος που έχετε δεν είναι αρκετός, για να απαντήσετε μια ερώτηση, τότε προσπαθήστε να ολοκληρώσετε την απάντησή σας, δίνοντας συνοπτικά τα στοιχεία που θέλετε. Μην αφήσετε την ερώτηση στη μέση, με την ελπίδα ότι θα επιστρέψετε στο τέλος. Στις περισσότερες περιπτώσεις, δε θα έχετε το χρόνο. Το πιο σημαντικό όμως είναι το γεγονός ότι θα χάσετε τον ειρμό των σκέψεών σας. Συμπληρώστε λοιπόν στα γρήγορα την απάντησή σας, γράφοντας τα συμπεράσματά σας, ενόσω η απάντηση είναι ακόμη "ζεστή" στη σκέψη σας.
Τελικός έλεγχος
Αν έχετε καταφέρει να παραμείνετε στα χρονικά πλαίσια που είχατε καθορίσει, θα πρέπει να έχετε μερικά λεπτά μετά τη συμπλήρωση της τελευταίας ερώτησης. Τα λίγα αυτά λεπτά είναι πολύτιμα και δε θα πρέπει να υποτιμούνται. Πολλοί είναι οι μαθητές που παίρνουν μέχρι και δέκα τοις εκατόν των μονάδων τους από τη σωστή χρήση των λίγων αυτών λεπτών. Ελέγξτε για πιθανές συμπληρώσεις, βελτιώσεις σε απαντήσεις και ορθογραφικά ή γραμματικά λάθη. Βεβαιωθείτε ότι το όνομά σας είναι γραμμένο και ότι έχετε βάλει τους κατάλληλους αριθμούς στις απαντήσεις σας.
Είστε τώρα έτοιμοι να δώσετε το γραπτό σας στον εξεταστή, με τη σιγουριά ότι έχετε κάνει την καλύτερη δυνατή δουλειά και με ήσυχη τη συνείδησή σας.
Όλα όμως αυτά είναι μια πρόταση. Ο καθένας από μας γνωρίζει καλά τον εαυτόν του και θα το προσαρμόσει ανάλογα.
Καλή επιτυχία